Hornår skal der vinterdæk på firmabilen?
I en rapport, som FDM står bag konkluderes det, at det er absolut sikrest at køre med vinterdæk, når vejene er dækket af sne, is eller slud. Det i sig selv er vigtigt at vide, men nok så vigtigt er det, hvordan du egentlig vælger de vinterdæk, der er de bedste og sikreste.
Konstruktionen af moderne vinterdæk
De moderne vinterdæk er lavet af en blanding af gummi, der sikrer at dækket beholder sin smidighed, selv når temperaturerne er lave. Dækkets slidbanemønster er konstrueret af gummiblokke. Gummiblokkene er opdelt i en række lameller. Derfor kalder man denne type af dæk for lameltypen. Opbygningen i lameller betyder, at de forskellige elementer, som slidbanen består af, kan bevæge sig særskilt. Ved hjælp af den effekt bliver dækket selvrensende. Den selvrensende effekt gør, at der kan overføres langt flere styrerevner og bremsekræfter fra bilens hjul og ned til vejen. For at være sikker på at et vinterdæk lever op til de krav, der er til friktion, skal du kigge efter, om det er mærket med snefloksymbolet.
Synet på vinterdækkets bredde er ændret
I en del år har man været tilbøjelig til at anbefale, at et vinterdæk skulle være smallere end et sommerdæk. Det gjorde man ud fra den teori, at et smallere dæk lettere kunne trænge igennem den vinternedbør såsom slud og sne, der lå på vejen. Det mener man ikke nødvendigvis længere. Udviklingen indenfor vinterdæk har været stor. og udviklingen betyder, at bredere dæk også har både gode styreevner og gode bremseegenskaber på veje med glat føre. Beholder du den dækstørrelse, som er standarten for bilen, vil bilen bevare sine køreegenskaber både i vinterføre og, når vejene er tørre eller regnvåde.
Vinterdækkets mærkning
Et vinterdæk kan kendes på, at det er mærket med forskellige symboler på siden. Symbolet M+S står for det engelske Mud + Snow, som på dansk betyder mudder og sne. Det symbol skal være der tillige med et symbol, der viser det såkaldte bjerg- og snefnugsymbol. Symbolet illustrerer et snefnug inde i et bjerg. Det er et krav fra lovens side, at alle hjul på bilen skal have dæk, der er mærket med M+S symbolet. Det går således ikke kun at udskifte nogle af bilens dæk med de M+S mærkede dæk.
Hvilket fabrikat af vinterdæk skal du vælge?
FDM udarbejder hvert år i samarbejde med ADAC (FDMs søsterorganisation i Tyskland) en omfattende test af vinterdæk. Dette sker, når vinteren nærmer sig og giver dermed bilister en mulighed for at tjekke, hvilke dækfabrikanter, der ligger i top sikkerhedsmæssigt. Dermed er du godt rustet til at finde det vinterdæk, der passer til dine behov og din pengepung.
Vigtigst af alt!
Det allervigtigste om vinteren er dog at køre efter forholdene. Det er ikke vinterdækkene alene, der kan få dig sikkert gennem sne og sjap. Uanset hvor gode vinterdæk du har udstyret din bil med, skal du køre forsigtigt, når vintervejret viser sig fra sin værste side og lader sne, is og slud dække vejbanen. Det er en god ide at holde øje med vejrmeldingerne og køre hjemmefra i god tid, så du har tid til at tilpasse din kørehastighed til vejrforholdene.