Når firmaet skal flytte
Der er utrolig mange ting, du skal huske ved en flytning. Derfor har vi lavet en liste, som gør det lettere for dig at huske alle de væsentlige punkter og dermed giver dig ro i sindet gennem en travl flytteproces.
Folkeregisteret
Når du er flyttet skal du melde din flytning til folkeregisteret. Det skal ske indenfor fem dage efter flytningen. Du kan også melde flytning, før du flytter. I de fleste kommuner kan du dog tidligst melde flytning 4 uger før flytningen. Du melder flytningen digitalt enten på borger.dk eller på tilflytningskommunens hjemmeside. Det du skal have klar ved anmeldelsen er:
– Digital signatur eller NemID
– Flyttedato
– Navnet på din læge/den læge du har valgt
Andre instanser der skal have besked
Når du har meldt flytningen til folkeregisteret får offentlige kontorer, institutioner, skoler, uddannelsessteder, SU-styrelsen, licens og bil besked automatisk. Almindeligvis vil dit forsikringsselskab og pengeinstitut ligeledes få besked. Men der er en lang række af stede, hvor du selv skal sørge for at melde din adresseændring. Det kan være:
– Læge
– Tandlæge
– Arbejdsgiver
– El- og gasselskab
– Varmeselskab
– Vandværk
– Olieselskab
– Fritidsaktiviteter
– Abonnementer på internet
– Kontokort og medlemskort
– Blodbanken
Postvæsenet
Du kan melde flytning til postvæsenet enten på et fysisk posthus eller på ePosthuset på internettet. Postvæsenet skal have besked mindst fem hverdage før den dato, hvor du ønsker at få din post eftersendt.
Din post bliver eftersendt i seks måneder. Ønsker du denne periode forlænget, skal du kontakte postvæsenet.
Husk navn på postkassen
Husk at slette dit navn fra din tidligere postkasse og skrive dit navn på den nye straks. Er der ikke navn på postkassen må postbuddet ikke aflevere din post. Hvis du var tilmeldt for eksempel ”Reklamer nej tak”, ”Modtagerflex” eller lignende ophører det, når du flytter. Derfor skal du huske at tilmelde dig på ny efter flytningen.
Lægen
Som hovedregel skal den læge, man har ikke bo mere end 15 kilometer fra ens bopæl. Derfor kan din flytning betyde, at du skal vælge en ny læge. Det er uden omkostninger i forbindelse med en flytning. Du skal vælge læge på internettet samme sted, som du melder din flytning til folkeregisteret. Altså enten på borger.dk eller på tilflytningskommunens hjemmeside. Du kan sammesteds se de læger, hvor der er åbent for nye patienter. Det er en god ide at sætte dig ind i, hvorvidt du skal vælge en anden læge, inden du begynder at meddele din flytning.
SKAT
Hvis du for eksempel flytter på grund af en skilsmisse, kan det være nødvendigt at ændre på din selvangivelse. Det skal du gøre på Skat.dk i din skattemappe.
Forbrugsaflæsning
Ved en flytning er der en del aflæsninger, der skal foretages. Det er aflæsninger af dit forbrug af el, vand, varme mm., som skal meldes til forsyningsselskaberne. Så ud over at give besked om din flytning til de samme selskaber, skal de altså have oplysninger, så de kan lave en opgørelse over dit forbrug. Forsyningsselskaberne skal sædvanligvis have dine aflæsninger højst fem hverdage efter din flytning. Der kan være selskaber, der vil have tallene indenfor tre hverdag, så forhør dig hos selskaberne inden du flytter.
Boligstøtte
Hvis du flytter til en lejet bolig kan du søge boligstøtte. Det er Udbetaling Danmark, der står for udbetalingen. Du kan finde et ansøgningsskema til boligstøtte på borger.dk. Ansøgningen skal ske indenfor en måned efter din indflytningsdato. Du kan få støtte fra den første i måneden.
Tak til Transporttilbud.dk for hjælp med flytteguiden.
Forsikring
Husk at være opmærksom på, om der skal foretages ændringer i for eksempel din indbo- eller husforsikring, når du flytter til en anden type bolig måske i en anden landsdel. Det er for eksempel ikke alle forsikringsselskaber, der vil forsikre et stråtag eller måske er forsikringen dyrere end ved et almindeligt tag. Kontakt forsikringsselskabet og hør, om der skal ændres noget før du flytter.