Markedsføring for bootstrappere

SalgsoversigtHvis din startup er baseret på bootstrapping – altså, at selskabet ikke skal tage imod ekstern kapital, men i stedet bygges op ved hjælp af et stramt budget og fokus på øget salg – kan det nogle gange være svært at overskue, hvordan du skal gribe markedsføringen an. Det skyldes, at du som boostrapper helt naturligt vil fokusere på, hvor du kan spare penge, og at markedsføring derfor ofte kan virke som et oplagt sted at spare penge. For selv om markedsføring ikke nødvendigvis er dyrt, kan det godt koste mange penge – og hvorfor så ikke spare pengene her?

At spare penge på markedsføring er som at tisse i bukserne

Hvis du sparer penge på markedsføringen, vil du selvfølgelig kunne mærke det nu og her, da dine omkostninger hertil falder. Udfordringen ved den løsning er bare, at antallet af kunder – hvis vi vel at mærke antager, at din markedsføring er succesfuld – også vil begynde at falde. Det betyder, at du godt nok sparer penge, men din omsætning dykker nu også.

Det spørgsmål, du så i virkeligheden bør stille dig selv er, om din markedsføring er effektiv eller ej. For er din markedsføring effektiv, giver det reelt set ingen mening at forsøge at spare på netop denne post – heller ikke, når du bootstrapper.

Succesfuld markedsføring i en nøddeskal

Egentlig er det ret simpelt. Hvis du har hyret et marketingsbureau, der kan generere 2 kroner i nettooverskud hver gang, du bruger 1 krone på markedsføring, gælder det ikke om at spare på denne post – tværtimod. Jo mere, du kan skrue op for denne model, jo flere penge står virksomheden til at tjene.

Forholder det sig derimod omvendt, og marketingsbureauet kun kan generere 50 øre i overskud på trods af, at du bruger 1 krone på markedsføring – således, at du mister 50 øre for hver krone, der bliver brugt – giver det selvfølgelig ikke mening at fortsætte.

Det betyder dog ikke, at du så skal begynde at spare på dine markedsføringsomkostninger. Derimod bør du – eller rettere SKAL du – finde et andet marketingsbureau. Hvis dit nuværende bureau ikke kan finde ud af at tjene penge til dig, kan det hurtigt blive en dyr fornøjelse; ikke mindst, når du bootstrapper og dermed ikke har ubegrænsede midler.

Opsummeret kan man altså sige, at det ikke giver mening at forsøge at spare penge på din markedsføring. I stedet bør du bruge kræfterne på at finde et marketingsbureau, der formår at tjene penge til din virksomhed!