Danske rederier skovler penge ind

containerskib100 milliarder kroner. Det er, hvad Mærsk forventer at tjene i 2021 efter, at selskabet netop er kommet med endnu en opjustering i snart en perlerække af opjusteringer over det seneste år. Den milepæl har intet andet selskab nogensinde overgået i dansk erhvervslivs historie, og det understreger meget godt, hvordan det ser ud i rederibranchen for tiden. Det er nemlig ikke kun Mærsk, men i høj grad også andre danske rederier, der oplever kronede dage for tiden.

Vækst skyldes i høj grad corona-pandemiens følger

Ovenpå corona-pandemien har der været et stort efterslæb på fragt af varer verden over, og vi har tidligere set, hvordan enorme containerskibe ligger og venter på at blive losset ud for nogle af verdens største havne; ganske enkelt fordi havnene ikke kan følge med.

Isoleret set er det selvfølgelig skidt for verdenshandelen, at varer ikke kan nå hurtigt frem til de kunder, der efterspørger dem. Til gengæld er det til transportbranchens og særligt rederiernes fordel, da det er medvirkende til at presse fragtraterne op, og det er da også her, af en stor del af forklaringen på den enorme vækst hos rederierne ligger.

Eksplosive fragtrater

Ser vi nærmere på de seneste nyheder hos ITR, der følger de internationale fragtrater tæt, taler nyhederne da også sit klare sprog. Igen og igen kan vi læse om fragtrater, der fortsætter deres himmelflugt. Det gælder f.eks. SCFI-indekset, der dækker over eksport af fragtcontainere fra havnen i Shanghai. Dette indeks er steget med over 200% i løbet af det seneste år, og har oplevet ekstrem vækst på selv på kortsigtet basis, hvor indekset over en periode på blot seks uge steg intet mindre end 64%.

Og havnen i Shanghai er bestemt ikke alene om disse fragtrater – sejler skibene fra andre verdensdele, viser der sig et tilsvarende billede; ikke mindst i USA, der også har oplevet ekstreme vækstrater.

Godt for rederiaktierne

De høje fragtrater kan nu også afspejles i aktiekurserne hos de danske og udenlandske rederier. Uanset om du kigger på Mærsk, DFDS A/S aktier eller andre rederier, peger aktiekursen i langt de fleste tilfælde stik mod nord, og det skyldes i høj grad, at rederierne nærmest skal gøre sig umage for ikke at skovle penge ind med de nuværende fragtrater. Og så længe, at corona-pandemien ikke har sluppet sit greb om verden, er der intet, der for alvor tyder på, at situationen vil ændre sig – hverken på fragtmarkedet eller aktiemarkedet.