SEO er billig og effektiv markedsføring
Hver dag søger tusindvis af danskere efter services og nye produkter i Googles søgemaskine og de vælger primært de søgeresultater, der ligger øverst.
Faktisk vælger over 50% mellem de tre øverste resultater under reklamerne.
Den massive brug af søgemaskinen betyder, at høje placeringer på de helt rigtige søgeord og sætninger, kan have en særdeles stor indflydelse på omsætningen.
Vækst gennem Google med SEO
Fra at være nærmest usynlig i Googles søgninger til et optimeret setup, kan trafikken betyde omsætningsvækst på flere hunrede procent og det er så små ved at gå op for de danske virksomheder.
Dem der er med digitalt og har investeret i søgemaskineoptimering, er dem der napper kunderne.
Det er ret simpelt, forestil dig en telefonbog, hvor din virksomhed står på side 453 i din kategori – ikke mange vil bladre helt derom, nej de vælger blandt dem på side 1.
Sådan er det også i Google, er din virksomheds website ikke SEO optimeret, vil det være nærmest usynligt og nærmest ingen vil klikke sig den vej.
Det sker ikke på en uge
Flere danske virksomheder har specialiseret sig i optimering af hjemmesider, så de bliver fundet højt på Google og få af dem har både stor erfaring og succes inden for feltet.
Et eksempel kunne f.eks. være et SEO bureau som Connect Media, der har arbejdet med SEO i over 10 år eller Obsidian, S360 og Weimea.
Googles algoritmer er hemmelige og det kræver derfor mange års praktisk erfaring med optimering, før det er muligt, at gennemskue hvilken opskrift der skal til, for at opnå resultaterne.
De særligt avancerede algoritmer Google anvender, er sammensat så de honorerer kontinuerlig udbygning af et website og en god brugeroplevelse i kombination med antallet af indgående links fra andre hjemmesider (F.eks. krak, producenter, Facebook osv.)
Det er derfor en kontinuerlig og vedholdende indsats der skal til, for at opnå de helt høje placeringer i søgningerne.
Det sker ikke på hverken en uge eller en måned, der skal ofte mindst 6 måneder til, før resultaterne begynder at komme.
Billig markedsføring
Den store popularitet Google har fået i Danmark, betyder også en kæmpe platform, at få sin virksomhed eksponeret på.
Men særligt effektiv er søgemaskinerne, fordi folk rent faktisk aktivt søger og ikke bare passivt bliver præsenteret for en reklame (som f.eks. på Facebook)
Derfor kan de helt rigtige placeringer betyde en voldsom tilgang af nye kunder og det gør søgemaskineoptimering til den ultimativt billigste metode at markedsføre en virksomhed på, da udgifterne kontra potentialet er meget lave .
Betal 100.000 og få 5 millioner
Det lyder måske lige voldsomt nok, men faktum er, at udgiften til SEO optimering meget ofte ikke behøver være større end 2 -3 helsidesannoncer i en avis – forskellen er bare, at investeringen bliver ved med at give afkast år efter år- og ikke kun én eller tre dage som en avisannonce.
Når først SEO arbejdet er udført og et website er linket godt op, vil udgifterne til vedligeholdelse af de gode placeringer være meget lav, trods trafikken og de nye kunder bliver ved med at strømme ind år efter år.
Hvad skal der til?
Googles algoritmer analyserer på mere end 200 forskellige signaler på og omkring et website.
Ved at optimerer websitet, så det lever bedre op til de forudsætninger algoritmerne kræver, kan man få et website placeret højere i resultaterne.
Meget ofte er årsagen til manglende synlighed i Google ganske enkelt for få undersider og alt for lidt tekst samt links
Google algoritmer ved, at dem der søger synes godt om et omfattende website, hvor de kan finde alt det de leder efter – på et sted.
Derfor honoreres websites, der dækker deres niche / emne bredt og dybt.
En anden meget overset faktor, er antallet og kvaliteten af links ind til websitet. Google anvender dem som en slags ”stemme” og er der mange der linker ind, ses det som et tegn på popularitet, der honoreres med højere rankings.
SEO handler derfor i meget ofte om content (artikler og billeder) og at skaffe links.