Iværksættere får kunder online

Iværksættere find kunderIndgangen til det danske marked er for langt de fleste typer virksomheder blevet hurtigere og lang mere effektiv, efter internettet er blevet bredt tilgængeligt. Rejsen fra idè til første omsætning kan i langt de fleste tilfælde forkortes mange måneder, ja i visse fælde år efter forbrugerne er begyndt at benytte internettet som primær kilde til leverandørsøgning.

Billigere og mere effektivt

Fra kun 15 år siden var der behov for en stor solid kapital til opstart af en virksomhed, hvis den skulle blive levedygtig inden for første år. Markedsføringen var den primære udgift og engang var det annoncering i offline medierne, der var en dyr, men også ineffektiv affære. I dag hvor godt 90% anvender Google til at søge efter produkter og serviceydelser, er der en helt anden mulighed for eksponering på markedet- og til en helt anden pris. Det har fået iværksætteriet til at blomstre op som aldrig før og skabt et væld af mindre virksomheder, der før ikke kunne eksisterer.

Fra vinduespudsning til algerens

Sami Sleiman, en ferm vinduespudser fra Køge og firmaet AS Polering, er en af de iværksættere, der har startet sin virksomhed op kun med internetannoncering som grundlag og han har haft stor succes med det.

”Jeg har mulighed for at få kunder fra første dag med annoncering i søgemaskinerne og det er vigtigt, når man er en mindre virksomhed.”

Hos AS Polering kommer kunderne primært fra søgemaskinerne og hjemmesiden.

”Vi annoncerer aldrig i aviser og ugeblade, det er alt for dyrt og virker slet ikke”

Nemt at starte noget nyt op

AS Polering er netop gået ind på markedet for fliserens og algefjerning hos private og virksomheder på Sjælland. Her har udvidelsen været en let beslutning.

”Det kræver kun en god hjemmeside, udstyr og billig online annoncering, så er vi kørende”

Hvor det før kunne tage lang tid, at opbygge en kundebase, er det i dag lettere og hurtigere at vinde markedsandele, når online mulighederne udbyttes fuldt ud. Ved at udfører et knald godt stykke arbejde, vil kunderne anbefale virksomheden på nettet og dermed er det muligt at udnytte ”mund til mund” metoden på internettet effektivt. Særligt Facebook har vist sig som en vigtig spiller, når kunderne vælger leverandør.

”Vi sørger for at vi altid laver et godt stykke arbejde, så kunderne er tilfredse og giver os gode anmeldelser på Facebook”

De gode anmeldelser er i dag et kvalitetstegn som forbrugerne bruger aktivt før de udvælger en ny leverandør og har ændret rigtigt meget på hvilke virksomheder, der får de nye kunder kontra før i tiden, hvor det ofte var personlige anbefalinger, der gav udfaldet. AS polerings nye virksomhed Ingen-alger.dk oplever allerede fremgang på den konto trods det nye tiltag kun har været undervejs i få måneder. Sami forventer en stor fremgang i kunder, når sæsonen for alvor tager fat. Ganske enkelt fordi den ekstra høje service og kundetilfredshed giver hurtig genlyd på internettet.